מכונית – לא ההפרש קובע

נסעתי היום נסיעת מבחן במכונית שזכתה לביקורות מצוינות. שי, נציג החברה שהתלווה אלי בנסיעת המבחן, התעניין בצרכים שלי ובצפיות שלי מהמכונית. ציינתי, שאמנם אני נוסעת מפעם לפעם נסיעות בינעירוניות ארוכות, אולם מרבית הנסיעות שלי הן קצרות, כך שבסך הכול אני נוסעת בשנה פחות מהקילומטרז' הממוצע של רכב פרטי בארץ. לכן אני מתעתדת להחזיק את המכונית  תקופה ארוכה מהממוצע, סביר שלא פחות מ- 8-7 שנים.

car-2438186__340

שי התפלא. מרבית הלקוחות שהוא פוגש בוחרים להחליף מכונית אחרי 3  – 4 שנים, כדי שהתוספת שיצטרכו להוסיף בעת הרכישה, מעל המחיר שיקבלו עבור הרכב המשומש שלהם , לא תהיה מאוד גדולה. חייכתי ונזכרתי בזוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2017, ריצ'רד ת'יילר, שחקר בין היתר אופן קבלת ההחלטות הכלכליות שלנו. הוא מצא, כי לא פעם אנחנו מתמקדים רק בהשפעה הצרה של החלטה, מה שגורם לנו להוצאות לא הכרחיות.

מכונית מאבדת כל שנה 10% ל-15% מערכה. כך, לדוגמה, מכונית שנקנתה ב-130אלף שקל תהיה שווה כ-87 אלף שקל בקירוב, לאחר 3 שנים. מי שיבחר למכור את המכונית אחרי 3 שנים, ולרכוש תחתה מכונית חדשה, יצטרך להוסיף 43 אלף שקלים. עם הוא יחזור על ההחלפה כל 3 שנים, גם בפעם השנייה, אחרי עוד 3 שנים, הוא יוציא סוכם דומה, ובסך הכול ב- 6 שנים הוא יוסיף על המחיר הראשוני 86 אלף שקלים.*

מי שיבחר, מנגד, להחזיק את הרכב 6 שנים, ימשיך לאבד מהערך 10% עד 15% לשנה, אולם ממחיר שוק נמוך יותר. בתום 6 שנים יהיה מחירו של הרכב בשוק כ-58 אלף שקלים. לפיכך, בהחלפה של המכונית הישנה במכונית חדשה בתום 6 שנים יהיה צורך להוסיף 71 אלף שקלים.*

כך, בשתי הדוגמאות הרכב הישן נמכר באותו זמן – הן הרכב בן ה- 3 (החלפה שנייה) והן הרכב בן ה-6, ונרכש רכב חדש. נכון לאותה עת, מחליף הרכב בן ה-3 יוסיף רק 43 אלף שקלים, לעומת 71 אלף שקלים שיוסיף מחליף הרכב בן ה-6, אולם מחליף הרכב בן ה-3 ייעשה את זה בפעם השנייה במהלך התקופה. ההוצאה המצטברת שלו ב-6 שנים תעמוד, כאמור, על 86 אלפי שקלים, 15 אלפי שקלים יותר מההוצאה של מי שיחזיק את הרכב 6 שנים. ברכב יקר יותר, 200 אלף שקל לדוגמה, החיסכון המצטבר יגיע ל- 22 אלף שקל.

אולם, בהשוואה למכונית חדשה כל 3 שנים, מכונית שמתיישנת עלולה לחייב בהוצאות אחזקה יותר גבוהות. סביר, למשל, שיהיה צורך בהחלפה של המצבר והצמיגים. עם זאת, במרבית המקרים, עד 100 אלף ק"מ (כ- 6 שנים בקילומטראז' ממוצע), לא צפויות הוצאות משמעותיות נוספות. לכן אני מעדיפה להחזיק את המכונית זמן ממושך יותר ולהשקיע את הפרש ההוצאה במכונית – לא בניילונים, אלא בשדרוג. בעיקר בשדרוג מערכות הבטיחות.

___________________
* בהנחה של עסקת מזומנים, ללא אינפלציה וללא שינוי בשע"ח או במיסוי. מימון באמצעות הלוואה מסבך מעט את החישובים אולם אינו משנה את התוצאה.

נושאים: ,

כתיבת תגובה