מתי נכון כלכלית להחליף את המכונית

שניים מחברי החליטו לאחרונה להחליף את המכונית. האחד מחזיק במכונית כבת 13; השני מחזיק במכונית כבת שלוש שנים. 13 שנים או 3 שנים? מתי העיתוי הנכון מבחינה כלכלית להחליף את המכונית? האם לאחר שנה, 3 שנים , 4 שנים או אולי 10 שנים.

בואו נתייחס תחילה לנושא ירידת הערך. טעות נפוצה היא שירידת ערך המכונית אינה נחשבת בפועל כהוצאה. נכון שבאופן שוטף זו אינה הוצאה הכרוכה במזומנים. עם זאת, משמעותה מתבררת, במרוכז, בזמן הקנייה של מכונית חדשה, כהפרש שבין מחיר המכונית הישנה לבין מחיר המכונית החדשה.

בשלש השנים הראשונות מאבדת המכונית 10% ל-15% לשנה בממוצע. כך, לדוגמה, מכונית שנקנתה ב-130אלף שקל תהיה שווה כ-82 אלף שקל בקירוב לאחר 3 שנים. ירידת הערך ב-3 השנים הראשונות בדוגמה זו הינה כ-16 אלף שקל לשנה.

לאחר שלוש שנים ממשיך הערך לרדת ב-10% עד 15% לשנה, אולם ממחיר שוק נמוך יותר – נניח, כ-10,000 שקל לשנה. על פי הדוגמה, אחזקה של מכונית בת 6-4 שנים חסכונית יותר במרכיב של ירידת הערך ב- 6,000 ₪ לשנה בהשוואה לאחזקה במכונית חדשה. לא ניתן להתעלם מסכומים של עשרות אלפי שקלים בירידת הערך לצורך קבלת ההחלטה.

מרכיב עלות נוסף, נסתר מהעין, הוא "הריבית האלטרנטיבית": אם נניח היינו משקיעים את 130 אלף השקלים שבדוגמה לעיל בשוק ההון, בתוכנית חיסכון, או בפיקדון בבנק, היינו מקבלים תשואה או ריבית עבור ההשקעה. בבחירה לקנות מכונית ולא להשקיע, אנחנו מוותרים למעשה על תוספת הכנסה זו. ירידת הערך ("הפחת"), פלוס הריבית האלטרנטיבית- נקראים מחיר ההון.

על פי מחירון חברת חשב, אחזקה של מכונית הדומה לזו שבדוגמה לעיל, במחירי הדלק הנוכחיים, עולה לבעליה ב-3 השנים הראשונות, כ-48 אלף ₪ בשנה (בהנחה שהקילומטרז' השנתי הוא כ-15 אלף). מחיר ההון מהווה כ-55% מעלות זו; הדלק מהווה כ-20%, והיתרה – הוצאות כמו רישיון שנתי, ביטוח חובה ומקיף, תיקונים, חלפים, צמיגים וכדומה.

לעומת מכונית חדשה, מכונית שמתיישנת מחייבת הוצאות אחזקה אחרות, ההולכות ועולות. לכן, מבחינה כלכלית, כלל האצבע להחלפת מכונית הינו, כאשר הוצאות האחזקה (למכונית חדשה אין כמעט הוצאות אחזקה בשנותיה הראשונות) שוות לחיסכון בירידת הערך בין מכונית חדשה לישנה.

לרוב, בקילומטארז' ממוצע זה לא קורה אחרי 3 שנים, אולם זה כן קורה לפני שגילה 13 שנה. עד כאן החשבונות. עם זאת, בראיה כלכלית מכונית חדשה ומכונית משומשת הן מוצר דומה, אך לא שווה. מכונית חדשה נותנת יותר אמינות ופינוק, ועולה יותר לכל קילומטר; מכונית משומשת עושה כמעט את אותה עבודה, אך היא פחות אמינה ופחות מפנקת. בתמורה, העלות לקילומטר נמוכה יותר. איזו מכונית להחזיק? בעל אמצעים יעדיף בדרך כלל מכונית חדשה. אחרים יעמידו את ההתרגשות וההנאה שבקניית מכונית חדשה מול ויתור, למשל, על חופשה מפנקת (כל שנה).

פורסם בטור "בגובה העיינים",מעריב עסקים 9.6.11


כתיבת תגובה